Drömmar

2kommentarer

Hade en liten konstig men mysig dröm här nu natten mellan söndag och måndag. Drömde att lille pysen kommit till oss och att jag satt med honom i min famn och skulle amma honom. Världens sötaste lille kille, givetvis, och bara några dagar gammal. Och så satt jag och tänkte på hans första dagar hos oss och kunde inte komma ihåg någonting. Jag hade fått så mycket smärtlindring och andra "droger" att jag inte kom ihåg förlossningen eller pysens första dagar.

Sen när jag vakna börja jag tänka att jag kanske inte ska ta all smärtlindring som ges, tänk om man blir helt groggy och efteråt inte kommer ihåg någonting? Sen å andra sidan sätt vill jag ju ha all smärtlindring som erbjuds så det blir ju lite knivigt det där.

Men ja, jag har ju några veckor till att fundera på hur jag vill göra. Man vill ju vara med rent psykiskt men helst inte fysiskt om någon förstår mitt resonemang...
Ju närmre dagen jag kommer och ju snabbare tiden går börjar också funderingar och tankar kring förlossningen dyka upp. Jag är en sån person som funderar ganska mycket på saker och ting och just nu när det är en ny situation som man inte varit med om tidigare ploppar det upp en del tankar. Har varit lite i valet och kvalet om jag ska besöka KK här i Malmö på en föreläsning för blivande föräldrar om just förlossning och annat. Vet inte riktigt om jag vill gå, om jag vill gå själv och om det ger någonting. Får kanske dra med mig syrrorna eller mamma, haha, och se vad det kan vara för något. Nu när jag ändå har lite funderingar som poppar upp i skallen.

2 kommentarer

Sofia

30 Apr 2013 09:16

Hej!

Jag ska också ha barn i juni så det är kul att läsa din blogg då vi ligger nästan på samma vecka! :)

Vet inte om du har läst något om förlossning, men om du är osäker på olika smärtlindringar så tycker jag iaf att de olika sätten beskrivs bra i "Att föda" av Gudrun Abascal (tror hon stavas så?) Annars en rätt informativ bok om förlossningen och vad som händer i kroppen. Men man kan ju hoppa över de avsnitt som inte lockar. Kanske kan bli lättare att "bestämma sig" om man läst ordentligt om vad det innebär. Ett tips bara :)

En annan bok är Föda utan rädsla av Susanna Heli. Jag tyckte inte den gav mig så jättemycket mer än att den gick igenom hur man bäst kan slappna av och låta kroppen göra värkarbetet och så..

Hoppas du får en bra sista tid som gravid! Så otroligt spännande nu tycker jag, haha. :)

Sofia

Svar: Hej Sofia!Grattis till din graviditet! ;-) Ja det börjar ju närma sig med stormsteg nu, både otroligt kul men också lite läskigt. Tusen tack för dina tips! Har du själv läst någon utav böckerna? Jag ska nog kika på det faktiskt! Jag vill vara påläst men inte veta alltför mycket av vad som kommer att hända för då skrämmer jag nog upp mig själv ;-)
När är det beräknat för dig? Vår lille är beräknad till den 18 juni.
Hoppas du får fina veckor med nu så hör på slutet!
Mvh / Ida
Junimama

Sofia

30 Apr 2013 16:24

Hej igen och tack detsamma :)
Ja jag har läst föda utan rädsla efter att i princip alla har pratat så himla gott om den. Blev lite besviken, trodde man skulle få någon "aha" upplevelse, men den var ändå bra på sitt sätt. "Att föda" är jag mitt uppe i nu, precis vid kapitlet om smärtstillande! :) det är blandat massa fakta, och förlossningshistorier, författaren är barnmorska förresten! :)
Jag är precis tvärtom, jag måste veta allt och lite till om vad som händer och kan hända, haha, annars blir jag rädd! Vår bebis är beräknad till den 7e juni, min födelsedag faktiskt, så får väl se när den behagar titta ut ;)

Nu kommer vi inte känna av hur snabbt de här veckorna kommer gå, galet!

Sofia

Kommentera

Publiceras ej