Plussat eller streckat?

2kommentarer

På många gravidsidor på nätet står det vad som händer efter man plussat. Vissa graviditetstester kanske visar ett plus om man är gravid men den stickan, eller de stickorna, jag använde mig utav visade två streck istället.

Så tänkte berätta lite kort om då jag strecka.
Det va måndagen den 15.e oktober och den hösten bodde vi i Zaragoza. Min mens, som egentligen skulle kommit på fredagen och som nästan alltid har varit regelbunden och kommit på ungefär samma datum varje månad, uteblev fredag, lördag, söndag och måndag. Så på måndagen efter jag hade varit och tränat köpte jag mig ett graviditetstest, mest för att kunna utesluta att jag va gravid. Jag tänkte faktiskt nog aldrig tanken att jag faktiskt skulle va gravid utan köpte testet mer för att utesluta tanken. När jag kom tillbaka till lägenheten va Richard hemma och jag kände att jag ville vänta med att göra testet tills han åkte på träning sen på eftermiddagen. Dels för egen del, visste inte riktigt hur jag själv skulle reagera om det nu visade sig att testet va positivt och dels för Richards skull. Att han inte skulle bygga upp nån slags falsk förväntning eller förhoppning om att jag kanske va gravid för att sedan mer eller mindre krossa den förhoppningen. Så jag väntade till Richard åkte iväg på träning och sen plockade jag fram testet. Stod på förpackningen och de hade sagt på Apoteket att det va bättre att göra testet på morgonen då det skulle ge ett säkrare resultat. Men det kunde jag inte vänta på, jag ville ju veta det där på måndagskvällen. Väntade ytterligare en stund efter att Richard åkt iväg eftersom jag under dagen och de senaste timmarna hällt i mig ganska mycket vatten och tänkte att testet kanske inte ger rätt utslag med så mycket vatten utblandat i kroppen. Men så när kvällen närmade sig gjorde jag äntligen testet. Efter att ha kissat på den pinnen och i väntan på resultatet tänkte jag, om jag minns rätt, att jag har nog köpt detta test lite för tidigt, mensen kommer säkert vilken dag som helst! Och sekunderna gick. Och helt plötsligt dök det upp två streck på pinnen. Två streck! Vilket då betydde att det faktiskt va positivt.
Då började hjärtat klappa lite extra. Men jaha, vad händer nu? Är det verkligen sant? Hur tillförlitliga är egentligen de testen? Ska jag kanske iväg och köpa ett till bara för att vara på säkra sidan? Medan jag tänkte alla dessa tankar i huvudet hade jag ett stort leende på läpparna. Fast jag inte trodde att testet skulle visa två streck blev jag ju självklart himla glad mitt i förvirringen. Kommer ihåg att jag gick i lägenheten för mig själv och sa högt: "Okej, okej" säkert tio gånger om innan jag gick ut genom dörren och ner till spårvagnshållplatsen för att ta mig bort till närmsta apotek.

Det närmsta låg bara tre hållplatser bort och på väg mot det tänkte jag fortfarande i huvudet, "okej, okej". Så jag köpte ytterligare ett test och kvinnan där sa likadant som de sagt till mig innan på dagen, på det andra Apoteket. Det är bättre att ta det på morgonen för ett mer tillförlitligt resultat. Ja eller hur? Eller hur skulle jag, Ida, världens mest nyfikna person kunna vänta till morgondagen. Nähä du, jag gör testet direkt jag kommer hem. På vägen hem ringer Richard mig och berättar att han är på väg hem och frågar vad jag gör. Jag säger att jag är ute och tar en kvällspromenad och berättar ingenting om att jag gjort ett graviditetstest några timmar innan och inte heller att jag precis köpt mig ett till. Han föreslår att vi möts upp i mataffären eftersom både kyl och frys är i stort behov av påfyllning. Så visst vi möts upp i mataffären och jag lyckas hålla ett pokerface, hur nu det gick till, och vi kommer tillbaka hem till lägenheten och lastar in grejerna i kylen och pratar om vad vi ska äta till middag. Mat eller middag var inte prio ett i mitt huvud just då och till slut kom vi fram till att vi skulle ta nåt lätt och gott och denna måndagskväll blev det korv med bröd helt enkelt.

Medan Richard fixade med det i köket drog jag mig in mot toaletten med de senaste inhandlade på Apoteket och gjorde mitt andra test. Och sekunderna gick. Sakta. Även detta test visade två streck, alltså positivt. Men då va det ju så. Jag va gravid. Även efter detta test fick jag ett stort leende på läpparna. Men nu va ju bara frågan ur jag skulle berätta det för Richard. Så här i efterhand hade det ju varit världens enklaste grej att berätta, antingen att visa honom testet eller att bara säga rakt ut att han ska bli pappa. Men nej så smidig är inte jag, jag drog på det istället för att hitta de allra bästa orden och det allra bäst tillfället. Så väl ute på balkongen med korvarna som denna kvällen va vår middag satt jag och va nervös och halvsvettig för att berätta. Jag sa till slut att jag hade något att berätta men att jag inte riktigt visste hur jag skulle lägga fram det och började vrida på mig. Richard frågade varför jag va så hemlig och lurig och till slut berättade jag att min mens inte kommit på några dagar och att jag köpt och gjort ett graviditetstest. Efter att det första visat sig positivt åkte jag iväg för att handla ytterligare ett test för att va på säkra sidan och även det hade visat sig vara positivt. Så att...redan då såg jag på Richard att budskapet gått fram och han satt där mittemot med ett stort leende på läpparna och nog lite tagen. Och så reste han sig upp och kom över till mig och gav mig en stor kram. Då bultade hjärtat på ganska bra. För mig va det väldigt nervöst att berätta. Varför vet jag inte, jag visste ju att Richard skulle bli jätteglad, men ändå va jag nervös och darra lite på rösten.

Så där satt vi, två blivande föräldrar. Så häftigt och galet på samma gång. Vi bestämde då att inte berätta för någon förrän vi pratat med en läkare och även vänta tills 10.de veckan eller mer. Och oj så svårt. Att inte kunna berätta för syrrorna eller mamma och pappa när man pratade med dem över telefon eller Skype och de frågade om det hänt något nytt det senaste. Det bara bubbla inom en och helst ville man ju berätta för alla på en gång men vi bestämde oss för att vänta.

Hur vi berättade blev en ganska rolig grej, i nästan alla fall, men det får bli ett annat inlägg!

2 kommentarer

emmie

07 Apr 2013 12:06

Hejsan,och grattis till graviditeten :) visste inte riktigt hur jag skulle kontakta dig men gör såhär. Jag syr och säljer handgjorda babynest och undrar om du skulle vilja ha en tävling och lotta ut ett :) Vet inte riktigt hur detta går till är min första gång :P men får gärna kontakta mig på mejlen om du skulle vara intresserad :) Mvh emmie :)

Svar: Hejsan! Vilken rolig förfrågan, tackar! Vet dock inte hur många jag har som följer mig...?=) Låter som en rolig grej i alla fall. Jag slänger iväg ett mail till dig under dagen! MVH Ida
ida kappelin

Ida

07 Apr 2013 18:53

Det måste ju vara det svåraste, att hålla det hemligt de första veckorna! När man förmodligen egentligen vill berätta allt :) lycka till med resten av tiden!

Svar: Ja visst är det det! Man vill ju berätta den underbara nyheten för alla i ens omgivning men man får ha lite is i magen, vilket är svårt! Kul att du hitta hit till min blogg och kul att du ville kommentera, tack så mycket!
ida kappelin

Kommentera

Publiceras ej